۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷
تعداد بازدید: ۲۷۳۲۱۲
تا همین چند سال پیش محصولات صنعت شیرینی و شکلات به 66 کشور دنیا صادر می‌شد و درصورت رفع موانعی که در طول دو سال گذشته پیش‌روی تولیدکنندگان این صنعت قرار گرفته، توان ارزآوری 4 میلیارد دلاری در این صنعت وجود دارد و حیف است اقتصاد کشور از این قابلیت قابل اعتنا در سبد صادرات غیرنفتی به‌راحتی چشم‌پوشی کند.
کد خبر: ۲۶۳۶۷

توان ارزآوری 4 میلیارد دلاری  در صنعت شیرینی| بورورکراسی‌های اداری نفس تولیدکنندگان را گرفته است

 

صنعتی لوکس که اگر مشکل تأمین مواد اولیه‌اش مرتفع شود قابلیت صادرات 1.5میلیارد دلاری به کشورهای همسایه دارد


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران 16 تا 19 شهریورماه میزبان سه نمایشگاه تخصصی صنعت غذا بود که یکی از آن‌ها پس از «ایران اگروفود» به عنوان بزرگترین نمایشگاه صنایع غذایی کشور به‌شمار می‌رود.
بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات امسال با استقبال باشکوه و رشد همه جانبه مواجه شد و در فضایی به‌وسعت 48 هزار مترمربع مشتمل بر 13 سالن نمایشگاهی و حدود 3500 متر فضای باز برگزار شد.
 

صنعتی با قابلیت صادرات 1.5 میلیارد دلاری

بی‌شک رشد 25 درصدی مساحت 200 درصدی تعداد مشارکت‌کنندگان و 30 درصدی شرکت‌های خارجی، دستاورد بسیار مهمی برای برگزارکنندگان این نمایشگاه به‌شمار می‌رود.
صنعت شیرینی و شکلات به‌رغم آنکه صنعتی لوکس محسوب می‌شود، اما در طول 2 دهه گذشته آنقدر سرمایه‌گذاری به سمت خود معطوف کرده که فقط اگر مشکل تأمین مواد اولیه‌اش مرتفع شود، قابلیت صادرات 1.5 میلیارد دلاری به کشورهای را همسایه دارد.
تا همین چند سال پیش محصولات صنعت شیرینی و شکلات به 66 کشور دنیا صادر می‌شد
تا همین چند سال پیش محصولات صنعت شیرینی و شکلات به 66 کشور دنیا صادر می‌شد و درصورت رفع موانعی که در طول دو سال گذشته پیش‌روی تولیدکنندگان این صنعت قرار گرفته، توان ارزآوری 4 میلیارد دلاری در این صنعت وجود دارد و حیف است اقتصاد کشور از این قابلیت قابل اعتنا در سبد صادرات غیرنفتی به‌راحتی چشم‌پوشی کند.

تهدید اشتغال برای یکصد هزارنفر

از دیرباز تولیدکنندگان این صنعت در تأمین هر سه ماده اصلی موردنیاز خود یعنی آرد، روغن و شکر به‌دلیل انحصارات دولتی با مشکلات متعددی روبه‌رو بوده‌اند و حتی اجازه واردات هم نداشتند.از سال گذشته پس از حذف ارز ترجیحی، طبیعتاً قیمت هر سه ماده اولیه اصلی افزایش چشمگیری یافت و به سرعت قیمت شکر 7 برابر و روغن 5 برابر افزایش یافت و همین افزایش قیمت تمام شده، تولیدات صنعت شیرینی و شکلات را از سفره بسیاری از اقشار جامعه خارج کرد و در حقیقت تولید این صنعت را با ظرفیت‌ خالی بسیار مواجه کرده است.
متولیان با تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش، رفع معضلات فعلی در راستای تأمین مواد اولیه و معضلات صدور حواله‌جات ارزی را مرتفع کنند
رخدادی که اگر چاره‌اندیشی برایش نشود، نه تنها اشتغالزایی یکصد هزارنفری صنعت را تهدید می‌کند، بلکه روی سایر صنایع نظیر صنف قند و شکر و روغن که حدود یک چهارم تولیداتشان در صنعت شیرینی و شکلات مصرف می‌شود، نیز تأثیر منفی می‌گذارد و از اشتغال و ارزش افزوده این صنایع می‌کاهد.
در این شرایط که هم از بازار داخل و هم صادرات صنعت پرمزیت شیرینی و شکلات کاسته شده، شایسته است متولیان با تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش، رفع معضلات فعلی در راستای تأمین مواد اولیه و معضلات صدور حواله‌جات ارزی را مرتفع کنند تا کشور از مزیت و ارزش افزوده این بخش محروم نشود.
 
 
توان ارزآوری 4 میلیارد دلاری  در صنعت شیرینی| بورورکراسی‌های اداری نفس تولیدکنندگان را گرفته است

 

درهای صادرات را به‌روی یکی ازارزآورترین کالاها در سبد صادرات غیرنفتی کشور بگشایید

بی‌شک برگزاری نمایشگاه شیرینی و شکلات، همانطور که توانست صادرات این صنعت را از 40 میلیون دلار سال 1381 به یک میلیارد دلار برساند، بار دیگر این توان را خواهد داشت تا درصورت همراهی متولیان و بازکردن دست و پای تولیدکنندگان، درهای صادرات را به‌روی یکی از پرمزیت‌ترین و ارزآورترین کالاها در سبد صادرات غیرنفتی کشور بگشاید.
افزایش نرخ ارز هم بی‌تأثیر در شکل‌گیری فضای فعلی در این صنعت نیست و از موانع رشد تولید در این بخش به‌شمار می‌رود.
وقتی بزرگترین دغدغه تولیدکنندگان، مشکلات مالیاتی، بیمه، عوارض گمرکی و معضلات برگشت پول حاصل از صادرات باشد، انتظار رشد و شکوفایی توقعی بیهوده خواهد بود
تولیدکنندگان درصورتی‌که بخواهند به سمت ارتقای فناوری و ورود ماشین‌آلات جدید حرکت کنند، متحمل هزینه‌های سنگینی می‌شوند و در درازمدت قطعاً با درجازدن، قافله را به رقبایشان در بازار جهانی می‌بازند.
امروز علاوه بر این مشکلات بنیادین، بورورکراسی‌های اداری نیز نفس تولیدکنندگان را گرفته است.انتشار بخشنامه‌های متعدد از سوی سازمان‌های مختلف که گاهی با هم متناقض نیز هست از جمله دیگر موانع رشد صنعت شیرینی و شکلات به‌شمار می‌رود.بپذیریم وقتی بزرگترین دغدغه تولیدکنندگان، مشکلات مالیاتی، بیمه، عوارض گمرکی و معضلات برگشت پول حاصل از صادرات باشد، انتظار رشد و شکوفایی توقعی بیهوده خواهد بود.
 
 
برچسب ها: شیرینی و شکلات شیرینی جات شیرینی نمایشگاه صادرات غیرنفتی #ارزآوری
ارسال نظر
آخرین اخبار